Szatmári néptánc
Szabolcs-Szatmár megye keleti, a
történelmi Szatmár vármegye ma is Magyarországhoz tartozó része több
kistájra tagolható. A néptáncos szóhasználatban "szatmári"-nak nevezett
táncok területe ezek közül az egykori Ecsedi-láp környéke: a
"Rétoldal", a Szamos és a Kraszna folyók közötti, Mátészalkától délre
eső terület. Híres táncos falvai: Nagyecsed, Ököritófülpös, Tyukod. A
mocsarat mintegy száz éve csapolták le, tizennyolc kisebb falu maradt
egykori környékén. A török időkben a vidék sokat pusztult, erős várait
(Ecsed, Szatmár, Várad) váltakozva birtokolták a Magyar Királyság, az
Erdélyi Fejedelemség és a Török Porta hadai. A határvidéki helyzet
ugyanakkor bizonyos függetlenséget is jelentett. Budai Nagy Antaltól
II. Rákóczi Ferencig itt, a Partiumban volt a magyar szabadságharcok
egyik fészke. A nagyszámú "bocskoros" nemesség patriarchális viszonyban
élt együtt a parasztsággal, erős befolyást gyakorolva annak népi
kultúrájára, viselkedésmódjára, életformájára egyaránt. Ezt az erős
"szatmár-tudat"-ra épülő, nemesi színezetű folklórt Bereg felől
felvidéki, délkeletről erdélyi árnyalatok gazdagítják. A Felső-Tisza
vidék -- táncfolklorisztikailag ide tartozik Szatmár is --
tánckultúrája sajátos kettős arculatot mutat. Táncéletére egyfelől a
spontán szerveződő, alkalmi mulatságok sokasága, másfelől -- a
résztvevőket nyomtatott kártyákkal meghívó -- "bilétes" bálok jelenléte
volt a legjellemzőbb. Az archaikusabbnak tűnő, konkrét időhöz nem
kötődő táncmulatságok elsősorban a kaláka munkákhoz (kenderdörzsölő,
lekvárfőző, fonó) kapcsolódtak. A különböző társadalmi rétegek
(pásztorság, cselédség) számára megrendezett batyus bálok tovább
színesítették ezt a képet. A "bilétes" bálok már egy polgárosultabb
tánckultúrát engednek sejtetni. Együtt találjuk ezen a vidéken a régi
stílusú -- főleg a pásztorok körében fennmaradt -- eszközös (botoló)-
ugrós (oláhos) táncokat és a nemzeti tánckultúra kialakulására nagy
hatást gyakorló új stílusú verbunkot és csárdást. Hasonló kettősség
figyelhető meg az itt élő parasztság táncbéli társadalmi
kapcsolatrendszerére is. Az ország más tájain nem találunk olyan szoros
kulturális együttélést a lecsúszott dzsentri, a földműves és a
kiegészítő tevékenységet folytató félig vándorló, félig letelepedett
cigányság között, mint Szatmárban. A csárdást hasonlóan táncolja
mindhárom társadalmi réteg, s archaikus vonásokat őrző cigánybotoló és
a magyar pásztorok kondástánca is sok közös vonást hordoz. A szatmári
táncanyagban a legáltalánosabb tánc a csárdás ma már csak lassú és
friss tételből áll, de régebben az Erdőhát nevű kistájon nyomaiban még
megtalálható volt a történelmi emlékeket idéző hármas tagozódás
(csendes, csárdás, ugrós). A tánc elnevezései közt találjuk a lassú,
csendes csárdás, magyar csárdás, ugrós, vagy félugrós kifejezéseket,
melyek vagy összefoglaló nevek, vagy egyes részek (tételek)
megjelölései. A csárdás divatjának fennmaradásában nagy szerepet
játszottak a viszonylag korán megjelenő (19. század) falusi,
"kontár" táncmesterek által tanított magyar kettős, magyar szóló táncok
motívumanyaga, mely gyarapította (gazdagította) a helyi táncok
motívumkészletét. A lassú és friss csárdás formakészlete -- a nyugati
dialektus csárdásaival ellentétben -- nem válik el egymástól,
lényegében ugyanazon figurákat használják mindkét részben. A férfi
szólótánc leggazdagabb variánsai -- magyar verbunk, magyar szóló néven
-- az Ecsedi-láp környéki falvakban a századforduló környékén tánckezdő
funkcióban éltek, de később már csak egy-egy mulatság kiemelt eseménye
volt, ha valaki eljárta a tánctudás maximumaként emlegetett verbunkot.
Általában szóló, kötetlen szerkezetű férfitánc, de előadhatták
csoportosan, vagy páros formában is. Ilyenkor összefogódzás nélkül,
nyílt fogással táncolják. Motívumkincse összefügg a csárdáséval, talán
csak a fejlettebb szerkezetű csapásoló figurák száma nagyobb a
verbunkban. Az eszközös táncokat a hozzákapcsolódó zenei kíséret, az
eszköz kezelése, a motívumkincs alapritmikája, valamint a tánc
formai-szerkezeti jellemzői alapján négy kisebb csoportra oszthatjuk:
párbajszerű "valódi" botoló, kanásztáncszerű botoló, cigánytáncszerű
botoló és verbunk- és csárdás zenére járt botoló. A cigányok által
ismert "valódi" botoló a párbajszerű táncaink legreprezentatívabb
típusa, ahol az eszközkezelés, a lábmotívumok, a térkihasználás
mind-mind a küzdelem pillanatnyi helyzetének van alárendelve, s a
proporciós hagyományok őrző kísérő zene inkább csak hangulati, érzelmi
aláfestése a táncnak, mint formai-szerkezeti tagoló eszköz. A magyar
pásztorok között ismert verbunk- és csárdás kíséretű botolókban már
egyértelműen a mutatványos jelleg dominál, ahol már olyan
eszközkezelési módok (a bot ujjak közötti pergetése, láb alatt való
átkapása, a földre helyezett eszköz átugrálása) is megjelennek, melyek
a párbajszerű változatnál felesleges lenne. A kanásztánc-
cigánytáncszerű botolók a bemutató funkciójú eszközös táncok speciális
kísérőzenéjű változatai melyek erősen kontaminálódnak az eszköz nélküli
változatokkal (oláhos, cigánytánc). Az ugrós tánctípus legfejlettebb
változatai az Alföld keleti, északkeleti peremvidékén találhatók.
Elnevezései; oláhos, oláhtánc, vagy romántánc. Szórványos, de elég
következetes előfordulása (Kállósemjén, Tyukod, Kék) a tánc korábbi,
szélesebb elterjedtségére utal. Századunkra már csak a pásztorok és a
cigányok őrizték meg. Az oláhos általában szabályozatlan szerkezetű
szóló férfitánc, de előfordulhat páros, vagy páros cigánytánc formában
is. Legjellemzőbb motívumai; hármas-lépés, bokázó, légbokázó, ollós,
tapsos-csapásoló. A gyakran használt, bővített szerkezetű motívumok már
az erdélyi legényesekhez való közeledését mutatják. Legközelebbi rokona
a dél-alföldi oláhos és a szilágysági figurázó. Motívumai keveredhetnek
a helyi cigány- vagy verbunk tánc lépéseivel.
tovább...
|