Szent Márton kultusza
Márton tisztelete halála után
gyorsan terjedt; már életében legendák keringtek jóságáról. A tours-i
zsinat 461-ben ünnepet rendelt számára. Tisztelete egyre fokozódott,
népszerűvé vált az emberek körében. Sírja felett 476-ban bazilikát
építettek, amelyet máig is rengetegen látogatnak. A templom 997-ben
leégett, a 11. században építették újjá. Holttestét ereklyeként
tisztelik, 1454-ben arany ereklyetartót készítettek számára. 1526-ban a
hugenották kifosztották a bazilikát, az ereklyék megsemmisültek, csak
néhány csontot sikerült megmenteni. A francia forradalom idejében ismét
kifosztották, de az ereklyéknek nem esett bántódásuk; később, 1795-ben
új ereklyetartóba helyezték őket. A bazilikát hamarosan lerombolták, és
az ereklyéket ideiglenesen egy székesegyházban helyezték el. A sír
felett 1863-ban emlékművet emeltek, az új templomot 1886-tól 1902-ig
építették, a sír annak kriptájába került. Az ereklyék a Saint-Gatien
katedrálisban, a tours-i Szent Márton-bazilikában és a kisebb
koponyacsont a szombathelyi székesegyházban találhatóak.
Szent Márton szülőháza – a legenda szerint – az egykori ókeresztény
temető területén álló szombathelyi Szent Márton-templom északi
mellékkápolnája, a Szent Márton-kápolna helyén állt. A kápolna bejárata
fölött olvasható a felirat: HIC NATUS EST S(anctus) MARTINUS, azaz Itt
született Szent Márton. Itt őrzik Szent Márton ujjereklyéjét. A templom
előtti kútra 1938-ban állították fel Rumi Rajki Istvánalkotását: Szent
Márton megkereszteli édesanyját. Egy újabb kori legenda szerint a
templom előtti kút vizével keresztelte meg édesanyját a Sabariába
hazalátogató Márton. Szombathely városa 2005. április 28-án
bekapcsolódott a Szent Márton Európai Kulturális Útvonalba. Ekkor
helyezték el a Szent Márton-templomban, a Márton születési helyére
emlékeztető kápolna bejáratánál az útvonal emblémáját, Márton jelképes
lábnyomát.
Szent Márton Franciaország védőszentje. Sulpicius Severus írt róla
életrajzot, aki személyesen is ismerte a szentet. Alapvetően háromféle
csodát tulajdonít neki: gyógyító csodákat, térítő csodákat, valamint
részletezi Márton küzdelmét a Sátánnal. Ezek a csodák tipizálhatók,
amelyek tematikus rendben helyezkednek el a műben. A szerző részletesen
elbeszéli a koldussal tett csodát, amely szerinte eldöntötte, hogy
Márton milyen életpályát választ.
tovább...
|